Thailand 2023

Min och min familjs reseblogg

Påfåglar

Publicerad 2013-01-29 14:02:39 i

I detta träder bor det påfåglar, är två där nu men svårt att se på kortet

Krokodiler

Publicerad 2013-01-29 13:56:37 i

Vilket mysigt hotell vi kom till. Mitt ute i ingenstans ligger det. Med massa djur, odlingar och växer runt om.
Det går tuppar och ankor fritt här, undra om de är lika underhållande i natt och i morgonbitti som de är nu ;)
Ödlor, grodor,massa olika fåglar, hjort, papegoja, sköldpadda, påfåglar, trollsländor, grodor,fiskar,buffel är de djur som vi sett sen vi kom hit idag så nån nationalpark behövs knappt :)

Finns pool och lekpark med.
Varit helt själva här hela dan, men nu såg vi 2 till som bor i samma länga så 6 st ink oss bor det här iaf.

Möttes även av denna skylt i en liten damm intill poolen..

Ekologiskt hotell

Publicerad 2013-01-29 04:24:54 i

Nu fortsätter vi vår resa till ett Eco hotell mitt i naturen, passar mig bra som hatar småkryp ;)
Men blir nog bra 1-2 nätter då vi tänkte att åka till Yala nationalpark och åka på safari ett par dagar och se massa vilda djur.

Bild

Publicerad 2013-01-29 03:03:38 i

Bild på tjejerna på barnhemmet och Celine

Publicerad 2013-01-28 10:07:53 i

Lite av de grejer vi ska ha med till barnhemmet i eftermiddag ,

Klassrum ,

Publicerad 2013-01-28 09:55:00 i

Här tvättar de händerna efter maten ist :)
Och musik klassrummet

Flyttat

Publicerad 2013-01-28 09:51:39 i

Nu har vi flyttat hela 10 km till Matara.
Har precis kommit hem från en shoppingdag. Har köpt massa saker till barnhemmet som vi ska besöka idag kl 17. Blev målarböcker, pennor, leksaker, pussel , spel, godedjur, klänningar, t shirst, hårband, hårspännen, örhängen, parfym, schampo, tandborste, skolböcker , linjaler, kollegeblock mm mm ja lite allt möjligt.
Tjejerna har fått vara med och välja allt och de är spända för att få åka dit och ge dem det.
Innan vi var och handla besökte vi en skola, var väldigt olik våra skolor. Små små rum med massa elever i varje klass.
Det gick 1500 elever på hela skolan och skolan var inte större än en skola i Sverige som det går 500 på.
Vi kom när de hade matrast, alla har med sig mat och äter de i klassrummen. Alla åt med händerna, formade ris och grytan de hade till bollar och åt.
Och vilket väsen! Phu! Hade aldrig orkar va där en hel dag, de har inga fönster i klassrummen heller så allt hörs tydligt.
Matara är en väldig fattig stad drabbades svårt av tsunamin. Inte mycket turister här och de är inte vana att se vita människor så alla kollar när vi kommer och vinkar men är väldigt glada och trevliga.

Sitter och väntar på lunchen nu, i Sri Lanka får man vänta länge. Jag överdriver inte när jag säger att det tar ca 1 timme för att få maten så vill till att man inte är jättehungrig när man beställer :)

Surf

Publicerad 2013-01-26 08:03:27 i

Vi är fortfarande kvar i Mirissa, trivs som fisken i vattnet här. Skulle varit 2 nätter men har bokat in oss 4 extra. Kan bli mer, får se på tisdag vad vi känner för. Vår nästa plan är en nationalpark med vilda djur. Vi försöker hitta boende så vi kan sova i en hydda där inne, hade vart spännande :)
Surfade och surfade hela dan igår, brände upp mig helt så idag är jag stel , öm i skinnet, aj aj!
Gjorde en riktigt go vurpa i vågen med , böjde mig som ett U :) trodde hela svanken gick av. Hade man vart cirkusartist hade det inte känts nått men är inte riktigt så vig kände jag. När jag äntligen snurrat klart och hittat tillbaka och ställt mig upp så hör jag mikael: BIKININ!! Så hedanefter får det bli heltäckande baddräkt i vågorna ;)
Jag roa tjejerna och Mikael iaf och resten av hela stranden med! så tog ett tag innan jag gick upp från vattnet :)

Händer väl inte så mycket är nu annars, är väldigt litet här så är bara på stranden allt är, vill man åka till affärer och så så är det Matara närmast och dit tar det ca 25 min.
Har inte handlat så mycket, finns inte så mycket att köpa heller, tjejerna har köpt en klänning och kjol 40 kr för båda. Sen köpte Mikael och tjejerna ett par tofflor var , 65 kr för alla. Så är rätt billigt här. En sjuksköterska här i Sri Lanka tjänar ca 1340svenska kronor.

Orm

Publicerad 2013-01-25 13:44:43 i

Jag och tjejerna sitter ihop tryckta i sängen efter att vi mötte en 2 metet lång orm medanför trappan på hotellet, i natt kommer man sova riktigt gott ;)
Men personalen på hotellet sa att det inte var nån farlig orm så man kan väl slappna av.. Den åt bara möss och grodor. Kanon! :)
Är inte rädd för ormar så men denna var lite väl lång och skulle inte vilja ha den för nära.

Bowling

Publicerad 2013-01-25 13:41:03 i

Bowling på stranden

Valar

Publicerad 2013-01-24 14:21:48 i

Val

Jan. 24, 2013

Publicerad 2013-01-24 07:35:00 i

Då är vi hemma från valutflykten, i början så trodde jag aldrig vi skulle se några, är ju ändå rätt stort havet och hitta en val där i kan ju inte va så lätt :) men så tillslut så hitta vi dem! 5 st blå valar såg nu. Riktigt häftigt! En var vi så nära att vi hörde hur den andades.
Sen såg vi en haj , kändes som en film när den cirkulera runt båten :)
Stackars Celine bara som var så sjösjuk :( hon är helt slut nu.

Men om en timme ska vi till Matara och va med på en musik lektion i en skola för väldigt fattiga barn. De håller på och lär sig " Du gamla Du fria " som de ska sjunga på invigningen av den nya skolan :)

Valar

Publicerad 2013-01-24 01:56:23 i

Kl är nu 06:00 och vi ska åka iväg och kolla på valar och delfiner. Kommer en tuk tuk och hämtar oss och kör oss till båten om 10 min.

Aloe Vera

Publicerad 2013-01-23 11:12:14 i

Från kryddträdgården

Begravning

Publicerad 2013-01-23 11:07:54 i

Madeleine begraver småfiskarna som ligger torkade på stranden

Surf

Publicerad 2013-01-23 11:04:18 i

Testar igen

Mirissa

Publicerad 2013-01-23 10:16:51 i

Sitter nu på Mirissa beach. Kom hit från Unawatuna idag. Stannade bara 1 natt där. Här har vi bokat 2 nätter. Tjejerna fick var sina surfbräda igår av 2 tjejern från rysslandsom skulle åka hem idag.så Idag åks det i vågorna. De är jättedukiga på det. Börjar åka på mage :) de gillar egentligen inte att bada i havet men finns bara 1 hotell med pool här och ligger en bit bort , men nu efter de fått brädorna badas det för fullt i havet :) är faktiskt riktigt kul så kanske får skaffa en till mig och Mikael med. Innan vi kom hit så var vi och kolla på en lagun och en kryddträdgård, där odlade de, Aloe Vera, kanel, peppar, nejlika, curry, vanilj mm mm bananer, kokkosnötter, mango, nån växt som var bra mot ormbett. ja hur mycket som helt.
Är lite moln idag men rätt skönt efter 10 dagar med strålande sol :)
Kan fortfarande inte lägga upp kort, har bara lyckats med 2 :( finns inte wifi överallt här, blir mindre och mindre med det ju längre ner vi kommer.
Nu är det dags för dagens andra milk shake :) finns inget glass som tex GB så här får vi dricka milk shake ist

Unavatuwa

Publicerad 2013-01-23 10:12:40 i

Unawatuna

Framme

Publicerad 2013-01-21 06:54:09 i

Nu är vi framme i Hikkaduwa.
Och här bor vi :)
260 kr per natt för att få ha Sviten intill poolen, som hittat :)

God morgon!!

Publicerad 2013-01-21 04:35:31 i

Nu är kl 07 och jag sitter på balkongen och lyssnar på havet och vågorna, riktigt lugnande. De andra sover. Ska snart gå in och packa det sista vi går ner för frukost och sen åker till Hikkaduwa kl 9:30. 3 mil neråt. Tar 1 timme.
Kan inte lägga upp några bilder, en blogg utan bilder är lite tråkigt. Men så fort det funkar så kommer det :)

Celine och Mikael har pluggat planeterna, Celine lär sig om rymden i skolan och tycker det är riktigt intressant så igår ville hon rita upp alla och skriva under dem vad de hade för färg mm
Hon har laddat ner spelapp på ipaden om stjärnor och rymden men wifi går ju så segt så de är inte riktigt klara för att användas än.

Nepp här kan jag inte sitta och häcka, dags för packning :)

Ha en bra dag och start på veckan!

Publicerad 2013-01-20 16:14:31 i

Tyvärr kan jag inte lägga upp bilder :( så fort det går så kommer det! :)

Söndag

Publicerad 2013-01-20 09:39:26 i

Jaha då är det söndag,1 v sen vi åkte nu, tiden går riktigt snabbt! Har nästan 5 kvar så känns ändå Oki :) idag har vi inget på schemat, skönt att bara va. Ska åka härifrån i morgon. Kom lite gäster till hotellet igår så nu är vi inte själva :) 2 familjer från Dubai. De har 3 tjejer som är 5,7,8 år så Celine och Madeleine badar och leker förfullt med dem, trots att de inte pratar samma språk funkar det kanon :)

Disco

Publicerad 2013-01-19 09:06:09 i

Då har vi kommit till Bentota. Taxi i 2 Tim men var bara 6 mil hit. Det går inte fort i trafiken ändå kör de som galningar.Finns nog inga trafikregler här utan störst kör först, jo förresten!! De får ju inte prata när de kör Tuk Tuk :) Ska nån svänga så svänger de bara , kollar inte om det kommer nån. Så ska nog vara glada att det går i 50-60 här :) tutas överallt. Är inga stora vägar utan affärer och affärer längst hela vägarna.Inte som i Sverige att när man åkt igenom en stad så tar det ett par mil till nästa, här avlöser en ny stad så fort den andra slutar.

Bor nu på ett mindre resort precis vid stranden. Lugnt och skönt.
Inte mycket turister här heller så blir uppassade som vi vore kungafamiljen. Får inte ens fylla på colan i glaset själva.
Tomt i både pool och på stranden idag, helt själva!
Idag har vi varit och kollat på sköldpaddor, fick hålla i sköldpaddsägg och små sköldpaddor, så söta.

Igårkväll efter vi kollat på solnedgången så frågade vi en som körde TukTuk om han kunde köra oss till något mysigt strandställe med lite musik och några fler folk, var ju helt dött på vårt..
Då körde han oss till ett jättemysigt ställe ca 1 km från vårt, när vi kom fram så var vi ju ensamma där med, men beställde in lite mat och dricka, sen säger servitören att stället är abonnerad för 45 indier i kväll men det är helt ok att ni är här! Öhh tänker vi, känns ju inte helt rätt att sitta där när de bokat en strand, dj, 2 barer,Disco, discolampor och eldfacklor. Men tänker att vi hinner nog äta upp, vi har ju ändå beställt . De kommer nog inte än men precis då stannar en buss och ut väller alla de 45 indierna. Gubbarna springer till baren, ett glas i varje hand går de därifrån med, hällde i sig,
tjejerna sätter sig vid ett bord.
Efter 15 min börjar gubbarna dansa bland discoljuset och eldfacklorna, där sitter vi ,känner oss inte alls i vägen :) men de verkade inte bry sig. Folk säger att Svenskar dricker så mycket men efter igårkväll så tror jag Indier leder :)
Bokar man en TukTuk här så stannar den som kör tills man är klar. 20 svenska kr skulle våran ha för att köra oss, vänta på oss där i ca 2 Tim sen köra hem oss. Vi sa till han att han kunde åka och sen komma tillbaka men nej! Han skulle vänta.
Var samma med de 2 som körde oss i morse till sköldpaddorna, de gick med oss hela tiden där tills vi ville åka hem.

Oj nu kom en som jobbade på hotellet, Celine tappa sin handduk på sanden, och vi är ju för fina för att ta upp den själva ;) så han kom springandes direkt tog upp den och bytte ut den till en ny. Känns lite pinsamt :) men hjälper inte att vi säger att det är Oki, vi gör det själva.

Nu ska vi hoppa i poolen :)

Ingen wifi

Publicerad 2013-01-18 17:19:05 i

Inte mycket wifi här så hinner bara lägga upp ett kort på när vi var vis havet och solnedgången.

Ekorrar

Publicerad 2013-01-17 18:47:12 i

Har haft problem med att lägga upp bilder idag, provar nu ett inlägg med bild för att kolla om det går.
Ekorrar är det överallt här , Madeleine som älskar djur är helt till sig och matade en och tog kort

Sista dan i Colombo

Publicerad 2013-01-17 11:52:13 i

Då har vi snart gjort sista dan i Colombo, den tillbringa vi vid poolen på Hilton Hotell. Är inte jättemycket turister i Sri Lanka om man jämnför Spanien eller Thailand så vi är oftast ensamma i poolen. Ibland ligger någon på en solstol i skuggan :)
I morgon vid 09 bär det av neråt i landet, först Bentota 3 nätter sen vidare neråt.
Nästa lördag ska vi besöka barnhem /skola. Ett barnhem för pojkar och ett för flickor.Tänkte ta med lite grejer till dem som de behöver, kläder ,shampoo, tvål ,tandborstar är en bristvara,många av dem har bara sina skoluniformer som det går i hela dagarna. Sen i feb är vi inbjudna på en invigning av en ny barnhemsskola. Då ska vi sponsra pennor, suddi,linjal,block, penfodral mm som är självklart för oss att man har när man går i skolan. Även om det inte är så mycket så känns det skönt att kunna göra lite för dem och veta att det kommer fram och till användning.

Nu är det dags för After Beach här, kan vi ju inte missa ;)

Tempel

Publicerad 2013-01-16 10:47:10 i

Idag har vi åkt TukTuk runt i Colombo, besökt ett tempel och ett annat Tempel :) var full fart där inne, Munkar överallt och en elefant, musik och klockor slog omvartannat. Var även ett tempelmuseum, där de visa massa klockor och pengar men fråga mig inte varför :)
Nu är vi tillbaka på hotellet, tjejerna har badat och även jag ge doppat mig!! Men blev bara ett dopp för poolen är ju i skuggan!
Har bokat ett nytt hotell idag med, i Bentota, där får vi hoppas att solen når poolen :)

Bad

Publicerad 2013-01-15 10:39:15 i

Idag är första hel dagen här i Sri Lanka, bada ligger som nr 1 på att göra listan för tjejerna. Så fick bli poolen. Direkt efter frukost. Jag och Mikael behöver väl grunda lite på våra kroppar med innan vi ger oss iväg till stranden, behöver inte komma och blända alla som ligger där. Kommer ta veckor för att få lite färg. Och ingen av oss gillar att ligga och sola. Men nu är det ju inte därför vi är här :)
Efter att tjejerna badat lite (var iskallt och poolen låg i skugga så jag och Mikael hoppas inte i! Badkrukor!) så tog vi en tuk tuk till ett fint hotell 7 km från vårt men roligt fin utsikt över Colombo och havet. Verkar som att det är ett fritidsresors hotell för är mycket Svenskar och finskar med Tui påsar. Märks att det är ett lyxhotell för ölen kostar hela 18 kr här! ;) för 650 ml, de har inte mindre! Här sitter vi nu och njuter, kl är 13 och är precis lagom varmt! Man behöver inte hoppa i poolen för att överleva och det är skönt.
Sen ska vi tillbaka och kolla med vår butler ;) om han har tips på vårt nästa stopp och hotell.
Ja summasumarium så gör vi inte alltför mycket! Som det ska va!!

Framme

Publicerad 2013-01-14 12:51:31 i

Då är vi framme!
Flygresan gick kanon! Madeleine somnade innan vi lyfte och sov i 7 timmar. Celine somna precis när vi hade kommit upp i luften så allt gick lika smidigt som de andra gångerna :)
Tog en taxi från flygplatsen till hotellet. Taxichauffören hade inte jätte koll, körde runt 1 Tim extra för att han inte hitta hotellet! Sen när han sa att han hittat det så var det fel! Bara att åka vidare. Men till slut när han hade frågat runt massa andra så hitta han. Vilket rum vi fick! Trodde att det var fel först för så fint rum hade vi inte bokat men allt var rätt och en egen butler fick vi med! Lyx! Var bara att ringa när vi ville ha nått :) Gick ner och åt på restaurangen när vi lämnat våra grejer. 87 kr för alla 4 sluta notan på, helt ok för att va på ett 5 stjärnigt hotell. Och Hotellen är ju alltid dyrare att äta på. Just nu ligger vi vid poolen och tjejerna badar för fullt! Är skygga på hela poolområdet så blir inget dopp för mig idag ;) är ca 28 grader idag. Vår servitör sa att det var konstigt väder för i morse hade det varit jättekallt!? Jasså, hur kallt är kallt fråga Mikael då? Så att jag skaka svara han. Han kan aldrig vart med om minusgrader.

Jan. 13, 2013

Publicerad 2013-01-13 16:19:30 i

Nu är det snart dags att lyfta!!
Andas andas andas! Idag känns det ändå bättre att flyga än förra året, kan kanske bero på 3 glas vin innan vi gick på nu ;)
Hatar att lyfta och landa.
Nu ska vi bara till London sen ska vi vänta där i 3,5 timme. Sen flyger vi i streck till Colombo

Landvetter

Publicerad 2013-01-13 15:33:20 i

Nu är vi på flygplatsen, har precis ätit på O'learys. Mikael var i himlen, de godaste revbenen som han ätit och de sa han nog i ungefär 15 gånger. Kl 16:05 får vi börja gå på så nu ska vi till taxfreen och shoppa loss

Min äkta hälft

Publicerad 2013-01-13 06:03:03 i

Kan inte sova, tänkte gå in och skriva nått men vet inte vad som
Har hänt som är intressant för er att läsa :) så lägger upp en bild på min man ist ;)

Semestertallrik

Publicerad 2013-01-11 23:50:21 i

Japp då är vi steget närmre , klockan är 23:40 och jag borde lägga mig nu då jag ska upp och jobba i morrn. Mikael kom och fråga vad jag höll på med nu när jag satt och blogga. Frågade han om han inte ville ha en semester-tallrik .. Och han tacka nej??!?!???

Fredagsmys

Publicerad 2013-01-11 07:04:24 i

Fredagen är här! Nu är det riktigt nära men har inte fattat det riktigt än. Kanske kommer i morrn när jag kommer hem från jobbet :)
Skönt att jobba idag och i morrn med, så segt att bara gå hemma och vänta.

I morrn ska julgranen dansas ut!
All jul är borta förutom den.
Lite tråkig för gillar julen.
Granen är det jag gillar mest på jul.
Så vill ju ha den framme så länge som möjligt 🎄🎅
Men snart får vi ta fram den igen, ett år går fort 👍 😊

Ha det gött på fredagsmyset!

3 dagar kvar..

Publicerad 2013-01-10 22:27:06 i

Madeleines ville förnya sig, vad tycks?

Jäääsp

Publicerad 2013-01-08 23:43:03 i

Tänkte jag skulle bloggar men är alldeles för trött för det, ingen fantasi om vad jag skulle skriva heller, jag är ju som ni vet inte någon bra bloggare :)
Bjuder på en fin bild ist!

👻

1v

Publicerad 2013-01-06 20:35:36 i

Idag är det bara 1 v kvar!
Nu går det riktigt fort!
Celine har blivit jätteförkyld :(
men borde ju gå över tills vi åker.
Hon är inte alls glad över att va hemma i morrn, de ska ju fira henne i skolan :(
Men de väntar nog tills hon kommer tillbaka så hoppas på att hon blir pigg snart och kan gå dit och bli firad och säga "hej då på ett tag" till sina kompisar.
Ska lägga mig nu, blir det lika mycket hostande i natt så kan det va skönt att få sova lite :)

Packning

Publicerad 2013-01-03 20:14:04 i

Nu har vi börjat packa :)
Mikaels och tjejernas kläder ligger klara i ryggsäcken.
Igår var vi och köpte 2 reseryggsäckar, sandaler och ballerinaskor till tjejerna.
Myggnät att ha över sängarna, och en väska att ha plånbok, telefon och kamera i. Växlade pengar med så nu är det mesta klart inför resan.
5 arbetsdagar för oss kvar nu :)
Har kollat lite på hotell och så där nere och nån vecka tänkte vi hyra ett eget hus inåt landet, men vi hittar nog mer och billigare när vi kommer dit så bokar inget nu, tänkte åka kusten ner de första veckorna med och ta "inåt landet" efter ca 3 - 4 v.

Nä nu ska det städas inför Celines kalas och julgrejerna bort

Hej hej!

Gott Nytt År

Publicerad 2013-01-01 16:32:38 i Allmänt

Gott Nytt År!!
hoppas er nyår va bra!
Vi hade det kanon, med 3 rätters och trevlig sällskap.
Tack Tack för en rolig kväll! :)
Då var det 2013. Nytt år , nya möjligheter.

På lördag ska Celine ha barnkalas, kommer 7 st tjejer hit.
Sen är det bara 1 v kvar tills vi åker!!
Tiden springer förbi nu, nästa söndag så lyfter vi!
6 arbetsdagar kvar.
Har lite problem med att lägga upp bilder men ska försöka lista ut varför , inget kul med en blogg utan bilder.

Nu ska jag börja städa..